Frågor & svar

Här finner ni de vanligaste frågorna och svaren om att bo i vår bostadsrättsförening. 

Det krävs alltid ett godkännande från styrelsen för att hyra ut lägenheten i andra hand. Blankett för ansökan finns att ladda ner på Bostadsrätternas webbplats:
https://www.bostadsratterna.se/stod-radgivning/blanketter-for-dig-som-b…

Fiber är indraget i varje hus. Levereras av Obenetwork. vi har kollektift Bredand(1000/1000 Megabit) som betalas ingår i din månadsavgift se din fakutra för mer information.

Felsökning:
Om ovan inte fungerar, kontrollera att lampan på tjänstefördelaren som
heter “WAN” lyser eller blinkar orange.

Obenetwork för felsökning:
E-post: support@obe.net
Telefon: 08-519 910 00 (vardagar 10.00 - 17.00)

För upplysing om att det inte är obligatoriskt att använda den router som vi delat ut,
däremot så tillhör den hushållet och ska således finnas kvar och tillgänglig vid ev. försäljning

Bostadsrättsföreningen står för fastighetsförsäkringen.
bostadsrättstillägget ingår däremot måste varje medlem teckna bostadsrättsförsäkring (hemförsäkring) för
den egna bostaden. Kostnad cirka 3 000 kr per år. Försäkringen måste börja gälla
dagen för inflytt. Du väljer själv vilket försäkringsbolag du vill anlita.

Varje lägenhet har egen elmätare och abonnemang. Du kontaktar själv den elleverantör
du vill teckna avtal med. Elkostnaden ingår inte i din brf-avgift

Enligt tidigare information har parkeringsuthyrningen förenklats på så sätt att medlemmar
själva via Smartpark eller Easyparks app kan betala för gästparkeringsplatserna. Söker du i
appen på områdeskod 11089 finns alternativ för lång- och korttidsparkering.

Vi har avtal med Anticimex som kan användas av medlemmarna vid tex myror, getingar, silverfiskar, osv.
Följ länken nedan för att kontakta Anticimex:
https://www.anticimex.se/formular/skadedjursproblem-villa-fritidshus/
Fastigheten är försäkrad hos Folksam

Samtliga bostäder har har Energi dekleratats och har Energi värde B

• Vitvaror
Vitvaror:
AEG/Electrolux - 0771767676
Kök:
Puustelli - service@puustelli.com
Värmepump:
NIBE - 0433 27 39 95 eller info@nibe.se

Bostadsrättsinnehavarens ansvar
Som bostadsrättsinnehavare ansvarar du för lägenhetens inre underhåll.
Detta inkluderar:
Ytskikt på väggar, golv och tak
Inredning i kök och badrum
Vitvaror
Innerdörrar
Lås och nycklar
Glas i fönster och dörrar

Bostadsrättsföreningens ansvar
Bostadsrättsföreningen (BRF) ansvarar för:
Fasader och yttertak
Stomme och bärande konstruktioner
Ventilationssystem
Vatten och avlopp
Elledningar fram till lägenhetens proppskåp

Undersökning av skador
Om en medlem upptäcker en skada och uppmanar BRF att skicka en hantverkare för undersökning, är det viktigt att notera:
Om skadan visar sig falla under medlemmens ansvarsområde, kan kostnaden för undersökningen komma att debiteras medlemmen.
Det är därför viktigt att vara säker på att skadan ligger under föreningens ansvar innan man begär en undersökning.

Tillträde till lägenheten
Medlemmen är skyldig att ge styrelsen och hantverkare tillträde till lägenheten för nödvändiga undersökningar och reparationer.
Om en medlem nekar tillträde eller inte kan släppa in styrelsen eller hantverkare vid överenskommen tid, kan extra kostnader tillkomma för medlemmen.
Det är därför viktigt att vara tillgänglig och samarbetsvillig när det gäller tillträde till lägenheten för nödvändiga åtgärder.

Konsekvenser vid upprepade överträdelser
Upprepade nekanden av tillträde eller bristande samarbete kan leda till en formell varning från bostadsrättsföreningen.
I allvarliga fall eller vid fortsatta överträdelser efter varning, kan föreningen som en sista utväg besluta om tvångsförsäljning av bostadsrätten.

För mer information kring ansvarsfördelning se stadgarna och detta är generell information.